Media in Moscow

In 2021, there are 61,5 thousand acting mass media, including magazines – 37%, newspapers – 28%, online media – 11%, TV – 10%, radio – 7% and news agencies – 2%.

News agencies

Most of the news are obtained from the three main news agencies in Russia, which are ITAR-TASS, RIA Novosti and Interfax. ITAR-TASS, acting since 1904, has over 500 correspondents and broadcasts in six languages, with 350-650 items daily. RIA Novosti is another state-owned news agency, founded in 1941. Interfax is a private news agency, part of the Interfax Information Services Group, founded in 1989, with over 30 agencies throughout Eastern Europe and Asia.

Print media

The top-10 Russian newspapers include Izvestia (oldest popular daily), Rossiyskaya Gazeta (government-owned daily), Komsomolskaya Pravda (mass circulation, left-leaning daily), Trud (left-leaning daily), Argumenty i Fakty (popular weekly), Kommersant (daily, news and business-orientated), Moskovsky Komsomolets (popular daily), Nezavisimaya Gazeta (pro-opposition privately owned daily), Novaya Gazeta (pro-opposition daily, known for its investigative journalism), Vedomosti (daily financial and analytical newspaper), RBC Daily (daily financial and analytical newspaper), etc.


In Russia, there are both local and international magazines, such as those of Independent Media Sanoma, Hachette Filipacchi Shkulev, Burda or Conde Nast. You can find local versions of Hello, Esquire, GQ, Vogue, National Geographic, Cosmopolitain, etc.

According to Mediascope, the most popular magazines are Za rulem, Vokrug sveta, Cosmopolitan, National Geographic and Karavan istoriy.

Online news platforms

Apart from printed media, nowadays online websites are becoming more popular. The most frequently visited news websites are Gazeta.ru (politics and business online newspaper), Lenta.ru (online general interest newspaper), The Moscow Times (English-Language online newspaper), Novye Izvestia (online general interest newspaper), Russkiy Kurier (online general interest newspaper), LifeNews (tabloid), Slon.ru (business online newspaper), Russia 24 (state-owned online newspaper), Pravda.ru (pro-government online tabloid (not connected to Pravda communist newspaper), Moskovskiye Novosti (business newspaper), etc.


There are three main nationwide radio stations in Russia: Radio Russia (coverage: 96.9% of the population), Radio Mayak (92.4%) and Radio Yunost (51.0%). According to Mediascope, top 15 radio stations in Russia are Avtoradio, Yevropa Plyus, Retro FM, Russkoye Radio, Dorozhnoye radio, Radio Shanson, Radio Dacha, Ekho Moskvy, Radio ENERGY, Yumor FM, Radio Monte-Karlo, Vesti FM, Nashe Radio, Comedy Radio and Radio 7 na semi kholmakh.


There are state channels belonging to The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) which include Russia-1 (entertainment, news), Russia-24 (news), Russia-K (culture), Carousel (children & teenager), RTR-Planeta-Russia-RTR (internationally broadcasting channel), Moscow 24 (News channel broadcasting in Moscow).

Channel One (owned by the Russian government, VTB Bank, National Media Group and Sogaz) is one of the three most viewed channels in Russia. It has its own production and is broadcast around all the country as well as CIS countries.

NTV is controlled by Gazprom Media, one of the most viewed channels in Russia.

There are private channels, such as TV Rain, which are broadcast online and can be viewed by paid subscription.

Recently, there has been a controversy connected with the Russian "foreign agent" law. In November 2017, President Putin signed a law that would force foreign-funded news agencies, or journalists, in Russia to be classified as foreign agents and disclose their funding sources. This was done in response to a recent American law forcing Russian-funded news agencies in the US to register as "foreign agents". Since then, many private news media have received this status and are obliged to mention it in every publication they make.